Assalammualaikum dan
Salam 1Malaysia
Saya
kira beberapa hari ini keadaan sedikit panas terutama rakyat Sabah dan Sarawak
mengenai kenyataan saya semasa Taklimat Jalan Raya Pan Borneo pada 16 Ogos 2013
lalu berkenaan status 93 peratus jalan pan borneo di Sabah dan Sarawak telah
siap. Berlaku sedikit kekeliruan atas kenyataan tersebut. Terdapat banyak pihak
yang mempertikaikan status 93 peratus itu sendiri dan juga tentang jalan 4
& 6 lorong serta istilah ‘highway’.
Untuk
makluman semua, Jalan Pan Borneo adalah jalan raya SEDIA ADA yang bermula dari
Sematan Barat Sarawak dan melalui bandar-bandar utama seperti Lundu, Kuching,
Serian, Sri Aman, Sarikei, Sibu, Bintulu, Miri, Limbang dan Lawas di Sarawak
dengan melalui Negara Brunei seterusnya
menghubungkan Sindumin di sempadan Sabah Sarawak, Sipitang, Beufort, Kota
Kinabalu, Ranau,Sandakan, Lahad Datu, Tawau, Kalabakan,Sapulut,Nabawan,
Keningau dan berakhir di Kimanis di negeri Sabah. Jumlah panjang jalan raya ini
ialah 2,239 KM tidak termasuk ‘missing link’ daripada Kalabakan – Serudong di
sempadan Sabah / Kalimantan sepanjang 50 km.
Maka,
daripada jumlah panjang 2,239 KM itu 2094 KM atau 93.5 peratus telah pun dinaiktaraf daripada jalan tanah atau jalan
gravel ke tahap berturap. Kenyataan 93.5 peratus yang disebutkan tempoh hari
adalah merujuk kepada kerja menaik taraf jalan-jalan sedia ada kepada jalan
berturap.
Selain
itu kenyataan tentang jalan 4 atau 6 lorong itu adalah merujuk kepada 248 KM
atau 11.08 % telah pun dinaiktaraf ke ‘dual carriageway’ 4 lorong atau 6 lorong
seperti jalan KK-Kepayan-Petagas (6 lorong), Jalan Kuching Airport – Jejambat
di Bulatan Kenyalang (6 lorong), Jalan Kuching Serian (4 lorong),Jalan
Petagas-Putatan-Lok Kawi (4 lorong dan sedang dinaiktaraf ke 6 lorong).
Kini,
kerajaan sedang merancang untuk menaik taraf baki 1,991 KM Jalan Raya Pan
Borneo ini ke tahap ‘dual carriageway’ 4 lorong atau 6 lorong secara
berperingkat dalam tempoh 12 tahun hingga tahun 2025 dengan anggaran kos RM 22
billion.
Seperkara
yang menjadi kekeliruan adalah soal istilah ‘highway’ yang diterjemah menjadi
lebuhraya. Maka apabila istilah lebuhraya digunakan, persepsi masyarakat
pastilah merujuk kepada lebuhraya seperti di Semenanjung. Hakikat sebenarnya,
maksud ‘highway’ itu adalah merujuk kepada jalan utama. Dalam isu Pan Borneo
istilah yang digunakan oleh Kementerian Kerja Raya adalah Jalan Raya Pan Borneo yang merujuk kepada jalan-jalan utama sedia
ada tetapi dinaiktaraf.
Saya amat berharap pihak-pihak tertentu boleh merujuk perkara ini kepada pihak yang sepatutnya iaitu Kementerian Kerja Raya atau Jabatan Kerja Raya Sabah atau Sarawak, bukan membuat justifikasi sendiri.Pihak Kementerian Kerja Raya dan JKR Sabah dan Sarawak bersedia untuk memberi penjelasan mengenai maklumat yang tepat.
Rosnah ARS
No comments:
Post a Comment