Pages

Thursday 14 June 2012

"Setiap Penderma adalah Wira"

Assalammualaikum, Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia.

14 Jun 2012 merupakan hari menderma darah sedunia. Pada hari ini khususnya, segala perhatian diberikan untuk memberitahu dan menekankan kepada orang ramai betapa pentingnya darah yang didermakan kepada orang-orang yang memerlukan. Untuk pengetahuan kalian juga, setiap seorang penderma dapat menyelamatkan sekurang-kurangnya 3 nyawa.  Tahun ini tema hari menderma darah sedunia ialah "Setiap Penderma adalah Wira".

Sebenarnya terdapat banyak faedah apabila seseorang itu mendermakan darah mereka. Misalnya, menderma darah boleh merangsang badan menghasilkan lebih banyak sel darah baru yang secara tidak langsung akan meningkatkan taraf kesihatan penderma kerana sel darah baru mempunyai keupayaan membawa oksigen yang jauh lebih baik berbanding sel lama. Selain itu juga, menderma darah akan membuat kalian rasa tenang kerana apabila menderma darah penderma dapat mengetahui kesihatan berada di tahap yang baik.

Alasan takut jarum atau mitos menderma darah akan menyebabkan empunya diri tidak cukup darah sebenarnya hanya karut semata-mata. Oleh itu, saya seru kalian semua agar pergi menderma darah kerana "SETIAP PENDERMA ADALAH WIRA".

Rosnah ARS.

No comments:

Post a Comment