Pages

Monday 15 July 2013

Alvin & Vivian tidak wajar diberi maaf

Assalammualaikum dan Salam 1Malaysia

Hari ini sudah 6 Ramadhan, bermakna sudah 6 hari kita berada di bulan yang suci ini. Sebagai sebuah Negara majmuk seperti Malaysia yang rakyatnya berbilang kaum bulan ramadhan ini bukan sahaja disambut meriah oleh umat Islam tetapi juga oleh bukan Islam yang seronok berkunjung ke Bazar Ramadhan. Hal ini kerana Malaysia merupakan sebuah Negara yang mengamalkan budaya meraikan kepelbagaian dan menghormati rakyat berlain bangsa dan agama.

Namun begitu, terdapat rakyat Malaysia yang langsung tidak mempedulikan sensitiviti penganut agama lain. Tingkah laku kurang jarang dua remaja cina iaitu Alvin dan Vivian yang mengajak umat Islam berbuka puasa dengan Bak Ku Teh sebagai tindakan yang sangat kurang ajar. Lebih malang lagi mereka meletakkan logo halal makanan yang sememangnya telah diketahui haram hukumnya untuk umat Islam. 

Tindakan mereka ini sebenarnya meletakan mereka sebagai seorang warganegara yang begitu rendah moralnya.

Paling tidak boleh diterima ialah tindakan mereka mempersenda kesucian bulan Ramadan, mencemar hukum-hakam di dalam Islam dan tidak menghormati sensitiviti umat Islam yang sedang berpuasa, pada saya perbuatan itu sudah cukup melampau dan tidak wajar dimaafkan lagi.

Saya amat berharap tindakan sewajarnya diambik ke atas mereka berdua. Mereka berdua tidak layak mengaku sebagai warganegara kepada sebuah Negara yang mengamalkan prinsip menghormati sensitiviti penganut agama dan bangsa lain.

Rosnah ARS

No comments:

Post a Comment